Jäsentiedote 1/2007

IIloista kesän alkua kaikille ranta-asukkaille. Myös Elijärviyhdistyksen toiminta jatkuu perinteisissä merkeissä. Yhdistyksen sääntömääräinen vuosikokous pidetään 16.6.2007 klo 12:00 alkaen Yläneen Osuuspankin kerhohuoneessa Yläneellä, josta kokouskutsu ohessa.

Vuosikokouksessa kuullaan myös infoa Yläneen järvien kunnostusohjelman tilanteesta ja hankkeen seuraavista toimenpiteistä, joita tänä kesänä tullaan tekemään.

Perinteinen Yläne-viikko on taas 25.6.-1.7.2007. Silloinhan on monenlaista toimintaa ja ohjelmaa ympäri Ylänettä, varsinkin keskustassa torin ympäristössä. Lisätietoja Yläne-viikon tarjonnasta Yläneen kuntatiedotteesta, Kunnantalolta ja netistä www.ylane.fi.

SUO, LUPPI JA PAAVO
Professori Paavo Kallio aloitti Yläneen kasviston kartoituksen 1950-luvulla viettäen vähäisiä kesälomapäiviään paikkakunnan soilla ja metsissä ja myös Elijärven pohjakasvillisuutta naaraten. Tutkijakumppanina oli 'maallikkoprofessori' Anton Korva Yläneen Teinilän talosta. Kartoituksesta ei tullut loppua. Kasvinäytteet päätyivät Turun yliopiston kasvimuseon kokoelmiin, mutta paljon muistiinpanoja jäi kenttäkartoille, vihkoihin ja lappusille. Puoli vuosisataa myöhemmin PK:n oppilas Juha Suominen tarttui tehtävään, etsi, järjesti ja tulkitsi tutkimusdokumentit ja kokosi niiden pohjalta kirjan. Jälleen kului paljon tutkijan vapaa-aikaan Yläneen kasviston parissa. Tutkimus julkaistaan Turun yliopiston kasvimuseon julkaisusarjassa.
Kirja YLÄNEEN KASVISTO julkistettiin Yläneen Luontokapinetissa lauantaina 21.4. 2007.